فیلم کوتاه، همانطور که از نامش پیداست به فیلمهایی گفته میشود که زمان کوتاه دارند. البته تنها زمان ملاک این فیلمها نیست. فیلم کوتاه جایگاه موجز گویی، خلاقیت و تجربهگرایی است. فیلم کوتاه امروز در جهان یک ژانر شناخته شدهاست. جشنوارههای بیشماری در سراسر دنیا به فیلم کوتاه اختصاص دارند. همچنین جشنوارههای بزرگ دنیا نظیر، اسکار، کن، برلین و... در کنار نمایش فیلمهای بلند، نمایش فیلم کوتاه دارند و این فیلمها جوایز خاص خودشان را هم میگیرند. نخستین فیلمهای تاریخ سینما فیلمهای کوتاه بودند. سینمای کوتاه امروزه نیز در جهان وجود دارد و اندیشهها و داستانها را به صورت موجز بیان میکند. فیلمسازان بزرگی نظیرجوزپه تورناتوره پیر پائولو پازولینی، کن لوچ، آلن رنه و... سینما را با فیلم کوتاه شروع کردند. در ایران نیز بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، عباس کیارستمی و... سینما را با فیلمهای کوتاه آغاز کردند. سینمای کوتاه جهان امروز به وسیله جشنوارههای متعدد و شبکههای هنری تلویزیونها به حیات خود ادامه میدهد.
در ایران سینمای کوتاه در مهر ماه 1347 توسط بصیر نصیبی با نام سینمای آزاد ایران راه اندازی شد و بمرور شکل گرفت وی با تلاشهای بی وقفه خود توانست در سراسر ایران نمایندگی هایی را فعال کند هر چند تلویزیون آن دوران حمایتهای مادی از سینمای آزاد کرد اما فیلمسازان آن کوشش کردند که مستقل بمانند.بسیاری از فیلمسازان پس از انقلاب از سینمای آزاد وارد سینمای حرفه ای شدند از جمله کیانوش عیاری، مهدی صباغزاده، داریوش ارجمند، فریدون جیرانی و... سینمای کوتاه در حال حاضرگرچه از سویی به وسیله انجمن سینمای جوانان ایران حمایت میشود که سازمانی دولتی است و فیلمسازانی نظیر : امیرشهاب رضویان، ابوالفضل عطار،محمدرضا فرطوسی،شهرام مکری، ایرج سالاروند، وحید موساییان، داریوش یاری، امید وفایی، داریوش غریب زاده، علی خوشدلی و... را پرورش دادهاست . از سوی دیگر برخی فیلمسازان مستقل نظیر: مهرداد اسکویی، مرضیه وفامهر، محمود رحمانی، ناصر صفاریان، امید عبدالهی، مهدی وفایی، رضا سیادت، فرهاد پدوین، محمد کمایی و ... نیز بخشهای مختلف و گونه گون دیگری از این نوع سینما را پیش میبرند. شاید بتوان مهمترین فیلم کوتاه سینمای ایران را، جام حسنلو(1346) محمدرضا اصلانی دانست که در حقیقت آغازی است بر سینمای مدرن در ایران. فیلمی که به جهت ساختار، از اساس با فیلمهای تولید شده در ایران، متفاوت است. جام حسنلو نیز در سالهای اخیر، بسیار مورد توجه فیلمسازان سینمای تجربی بوده است. تشکیل انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران در خانه سینما در شهریورماه سال 1382 از نقاط عطف فعالیتهای سینماگران فیلم کوتاه ایران است که توانستند به عنوان یک صنف مستقل مطرح شوند
اطلاعات کاربری
لینک دوستان
آرشیو
آمار سایت